wordpress-ball-and-chain

De verantwoordelijkheid van de website bouwer

De relatie tussen een website bouwer en diens klant is niet altijd gemakkelijk. Vaak is het probleem verantwoordelijkheid. Als iemand een dure website laat bouwen maar daarna afhankelijk blijft van die bouwer, wie is er dan verantwoordelijk voor het verversen van de inhoud van de website? Omgekeerd, als er een content management system is gebruikt om de website mee te bouwen, mag de opdrachtgever dan nog van de website bouwer verwachten dat hij de website onderhoudt?

De CMS revolutie

Tien jaar geleden was dit misschien nog geen probleem. Toen was het bouwen van een website toch nog net te ingewikkeld voor leken om zelf te kunnen doen. Je kon haast niet zonder een professionele website bouwer en daar was je dan ook van afhankelijk. Met de komst van het CMS, het content management system, in de vormen van bijvoorbeeld WordPress, Drupal, Joomla, Typo3 en Magento, is het voor eindgebruikers gemakkelijker om zelf de inhoud van de website te onderhouden.

Totaal onafhankelijk?

Het mag dan wel gemakkelijker geworden zijn om zelf als leek een website te onderhouden, maar betekent dat dan ook dat het makkelijk geworden is? Dat zijn natuurlijk twee zaken. Vaak lopen gebruikers toch tegen beperkingen aan waar ze opeens in de wereld van html en css terecht komen bijvoorbeeld. Dat kan even schrikken zijn, zeker als je dacht dat je alles zelf kon met WordPress. Maar zelfs WordPress zelf is ook niet altijd even gemakkelijke te bedienen. Op het moment dat er een WooCommerce webshop aan gehangen wordt bijvoorbeeld, kan ook de interface van WordPress sommige gebruikers duizelen. Een handelaar beschikt niet altijd over het inzicht om ook met deze technologie uit de voeten te kunnen. Website bouwers die dagelijks met WordPress werken kunnen nog wel eens vergeten dat het – zeker aanvankelijk – niet altijd even vanzelfsprekend is.

Wat mag een website bouwer verwachten?

Is het dan terecht dat een website bouwer verwacht van een klant dat hij het op een gegeven moment zelf wel kan? Moet een website bouwer niet van tevoren waarschuwen voor het zware werk wat er bij het onderhouden van een eigen website kan komen kijken? Moet hij zelfs opdrachten weigeren als hij van mening is dat “het toch wel niets zal worden”? Dat lijkt mij zelf toch wat elitair, om bij voorbaat al klanten de deur te wijzen omdat je geen vertrouwen in hun kunnen hebt. Toch moet je wel ook duidelijk maken dat het niet altijd makkelijk is om zelf de lastigere onderdelen van een website te onderhouden, zelfs niet in het geval van een WordPress website. De beste oplossing lijkt mij om mensen zo goed mogelijk te helpen, maar te benadrukken dat het niet altijd meevalt en dat sommige mensen niet alles zullen kunnen. Dat is dan echter toch waar de verantwoordelijkheid van de website bouwer stopt. Begeleid de mensen goed, maar laat ze uiteindelijk ook vrij.