ondernemer-als-entertainer

De ondernemer als entertainer

Er is een nieuwe ontwikkeling gaande, in gang gezet door de media. De nieuwe situatie dwingt ondernemers om meer naar buiten te treden, om zich duidelijk te profileren. Wat betekent dat voor ondernemers, en wie zullen het dan halen en wie niet?

Iedereen heeft een camera

Laten we eerst beginnen met wat er is veranderd. Iedereen heeft tegenwoordig wel een camera, een microfoon en een laptop. Oftewel, iedereen beschikt over een volledige media studio. Slimme ondernemers zijn toch begonnen een welkomstboodschap op te nemen, die op YouTube te zetten en die weer op hun site te plaatsen. Dat werkte goed en dat gaf ze een voorsprongetje. Nu zijn we alweer zo ver dat je haast niet meer meetelt als je niet zo’n videotje op je site hebt staan.

Wie gaat het winnen?

Het stopt natuurlijk niet bij de video’s. Je wordt als ondernemer eigenlijk geacht online actief mee te doen en zichtbaar te zijn. Je houdt een blog bij, je participeert op webfora, je publiceert podcasts en je twittert dagelijks je vakkundige mening eruit. Je bent voortdurend bezig jezelf en je dienst te promoten. Het wordt nu zo langzamerhand zichtbaar dat het in vakgebieden toeslaat die tot nu het ook wel alleen op reputatie konden rooien, zoals het geval is bij advocatenkantoren of boekhouders. Maar iedereen zoekt op Google, en als ze je daar niet vinden dan doe je ook niet meer mee.

Meer marketing

Dus er moet marketing aan te pas komen, en veel van deze dienstverleners weten niet precies hoe dat in elkaar steekt. Er wordt soms ook verwacht dat ze een marketingbureau betalen en dan zelf niets meer hoeven te doen. Maar in deze tijd van persoonlijke betrokkenheid lukt het dan niet meer. Mensen willen de ondernemer zien, willen zijn stem horen, niet alleen een frontje van een marketingbureau,

Lights, camera, vakmanschap

In de politiek speelt de persoon al langer een rol omdat daar ook al camera’s aanwezig waren. Nu media het mogelijk hebben gemaakt dat niet alleen politici maar iedereen een camera ter beschikking heeft staan moeten ook de ondernemers eraan geloven. Het is een nieuwe slag voor alle ondernemers. Als je goed de media weet te bespelen en participatie ziet als noodzakelijk onderdeel van je vak, en er ook nog een beetje lol in hebt, dan heb je een goede kans van slagen. Zo niet, dan heb je binnenkort een probleem.

3 replies

Comments are closed.