vervreemd-van-productiemiddelen

Vervreemd van productiemiddelen

Opvallend in internet marketing is dat er veel middelen en programma’s worden ingezet die de gebruikers niet begrijpen. Het is noodzakelijk, omdat als je alles zelf uit moet vinden niets snel genoeg gaat. Tegelijkertijd is het zorgelijk omdat niemand eigenlijk nog begrijpt waar hij mee bezig is.

CMS Revolutie

In het begin van de internetdagen moest je alles met de hand coden. Alle HTML tags moest je zelf schrijven en alles moest je zelf op de juiste plek zetten. Dat hoeft nu allemaal niet meer. Met programma’s als DreamWeaver hoef je haast niets meer van codes te weten en kun je gewoon alles op de juiste plek zetten. Content Management Systemen gaan nog verder en platforms als WordPress bieden je complete oplossingen, ready-made, waar je volledige themes kunt downloaden en kunt gebruiken als layout.

Maar hoe werkt het?

Dat is natuurlijk emanciperend. Iemand met een geweldige visie voor een website hoeft nu niet eerst alle technische aspecten van webbuilding meer te leren, hij kan meteen aan de slag met WordPress. De websitebouwer is nu ook veranderd van een techneut naar een designer, die zich meer met de look-and-feel en de inhoud bezig houdt dan met de technologie achter de site. Maar het is ook verontrustend. Veel mensen begrijpen niet meer wat ze doen. Ze weten hoe ze dingen op de juiste plek krijgen maar ze weten niet hoe de motor eruit ziet.

Is dit zorgelijk?

Misschien is het niet zo erg. Een autocoureur hoeft ook niet te begrijpen hoe de motor van zijn voertuig werkt. Een goede schaker hoeft ook niet te weten hoe de houten schaakstukken op zijn bord zijn vervaardigd. Toch is de scheidslijn tussen techneut en ontwerper bij webdesign en internet marketing niet zo strak te trekken. Een designer kan in paniek raken als hij niet weet in welk PHP bestand hij moet zijn om iets aan te passen en dat kan productiviteit onderuit halen. Een marketeer kan op een verkeerde manier metingen verrichten waardoor hij valse aannames gaat doen over resultaten.

Breed blijven oriënteren

Nu hoeft niet iedereen alles te weten, dat kan ook niet. Maar om toch een beetje te weten wat er schuil gaat achter de processen waarvan je je bedient is niet slecht. Het verbetert ook je onderhandelingspositie, waar je bijvoorbeeld beter in kunt schatten hoe moeilijk iets te realiseren valt. Als je een webontwikkelaar dan veel te veel betaalt voor simpele handelingen dan ben je daar ook sneller van op de hoogte. Zo nu en dan eens kijken naar de motor kan een internet marketeer dus heel veel zorgen en geld besparen.

1 reply

Comments are closed.