kwalitatieve-marketing

Kwalitatieve internet marketing

Tot nu toe heeft internet marketing zich toch op kwantiteit gericht. Zoveel mogelijk links naar de eigen site op zo veel mogelijk plekken, dat levert het meeste resultaat op, zo werd gedacht. Dat is nu langzaamaan een beetje aan het veranderen.

Het belang van content

Content wordt al lang als koning aangewezen. Wat wil deze vorst dan? Alleen maar her en der linkjes neerzetten lijkt niet echt meer genoeg te zijn. De linkjes moeten toch op z’n minst in een tekst staan die slaat op het onderwerp waarmee de link in verband gebracht wordt. Dat gaat al meer de kant op van kwaliteit boven kwantiteit uiteraard. Al is ook op dit gebied wel het nodige volume te realiseren met wat slimme trucjes. De vraag is alleen hoe lang die trucjes nog werken.

Kwaliteit steeds belangrijker

Meer is beter wordt nog altijd gedacht en dat zal ook wel lang zo blijven, maar het is de vraag of er niet een omwenteling aan zit te komen. Op een gegeven moment kan het zo zijn dat Google voor de gek houden niet meer werkt. Alle energie die marketeers stoppen in het hoog in de zoekresultaten komen alleen heeft dan geen effect meer, als er geen content is waar mensen op af komen. Er is nu al een meer sniper-marketing techniek zichtbaar, waar mensen webfora afstruinen op zoek naar relevante discussies om in te kunnen participeren en om een gezag online op te bouwen.

Waar richt je je op?

Hoog in de zoekresultaten komen is belangrijk maar het wordt steeds minder de doorslaggevende factor. Als iemand slim op webfora actief is en guestblogger weet te worden op toonaangevende blogs is dit haast een alternatief voor het bestormen van Google of andere zoekmachines. Het kost net zo veel tijd en is misschien nog wel effectiever omdat je dan werkelijk naast je doelgroep zit in plaats van dat je na een paar honderd clicks een conversie mag verwachten. Je zit dan al zo diep in het segment dat iedereen bij voorbaat al geïnteresseerd is in wat je te zeggen hebt.

Fodder content

Content om het hebben van content past niet echt meer in dat plaatje. Afgeleide van afgeleide artikelen die niemand leest en ergens in cyberspace rondzweven voor het linkje doen er dan niet meer toe. Het worden gemiste kansen om relevante en unieke content te schrijven die hout snijdt. Tegelijkertijd zal de samenwerking tussen marketeer en klant nauwer worden. De marketeer is immers geen vakspecialist en ook niet het gezicht van een bedrijf dat hij promoot. Hij zal minder uitvoerende marketeer worden en eigenlijk meer coach of strateeg, waar hij het naar buiten treden van ondernemers begeleidt.

1 reply

Comments are closed.