storytelling

Goede websites vertellen een verhaal

De internet browsers zijn de afgelopen vijf jaar van gedaante verwisseld. Ze zijn van een platform dat het presenteren van informatie mogelijk maakt getransformeerd in eigenlijk complete operating systems. Web-apps, online applicaties, zijn sinds dien populair. Waarom moet je je dan niet vergissen en je website niet beschouwen als software?

Read more

bang-voor-spinnen

Bang voor spinnen

Een centraal thema waar mensen die actief zijn in internet marketing zich mee bezig houden is spinning, het maken van een afgeleid artikel van een al bestaand artikel. Google zou het niet zien en dan kun je het weer publiceren, waar je wat aan kunt hebben. Hoe verstandig is het echter om te spinnen en is het wel “chic”?

Read more

marketing-nerds

Marketing Nerds

Nu internet volwassen begint te worden is er ook een eigenaardig huwelijk in de maatschappij zichtbaar. Het huwelijk tussen de marketeers en de nerds. Soms is het zelfs een en dezelfde persoon. Een omwenteling die voor sommigen onwerkelijk lijkt.

Harde wetenschap

Bij het beeld van de nerd denk je misschien in eerste instantie niet aan het snelle geld. Het gaat er bij deze groep toch meestal om kennis en kunde. Nieuwe ontdekkingen, daar gaat het om, ongeacht of dit nu eigenlijk nut heeft, laat staan of het geld oplevert. Je zou kunnen denken aan de gedreven fanaticus die de sociale wereld laat voor wat het is om zich alleen maar bezig te kunnen houden met wat hij belangrijk vindt, waarvan de meeste mensen de noodzaak zou ontgaan.

De snelle jongens

Nerds zijn misschien wat meer snelle jongens geworden, en de snelle jongens zijn ook absoluut meer nerd geworden. Keek iemand in de jaren tachtig nog een beetje raar op van een computer, nu is dat uiteraard niet meer aan de orde. Computers besturen ons leven voor een groot deel en zij die deze machines besturen worden dan ook als goden behandeld. Wat ooit obscure interesse was is nu een machtsmiddel geworden.

Geld verdienen

Technische expertise is nu iets geworden waar geld mee te verdienen valt. De nerd en de marketeer zijn nu dus tot elkaar veroordeeld. Geen marketeer kan zonder nerd die hem voorziet van technische kennis. De nerd heeft aan de andere kant de marketeer wellicht nodig om nieuwe manieren te bedenken om via het internet nieuwe klanten aan te spreken.

Een nieuwe synthese

Het verandert beide kanten, waar marketing, van oudsher toch leunend op wat zachte statistiek, nu opeens een hard wetenschappelijk randje krijgt. Tegelijkertijd krijgen de webdevelopers misschien wat meer oog voor wat er eigenlijk te verdienen valt met wat ze kunnen. Het zorgt voor een vreemde nieuwe situatie en je ziet nu om je heen een nieuw type ontstaan, de technische marketeer. De praatjes zijn er misschien nog wel, maar er is wel een toolbelt bijgekomen.