analyse

Vaak zijn mensen geneigd meteen technisch van start te gaan en alles te regelen om de eigen website in de lucht te krijgen. Dit gebeurt soms toch nog te snel, waar mensen niet eens weten wat hun bedrijf nou juist anders maakt. Het is goed daar eerst bij stil te staan omdat als dat duidelijk is de inhoud van de website ook veel krachtiger neer te zetten valt. Daarom is analyse zo belangrijk.

Een eigen gezicht

Wat ik nog veel te vaak tegen kom is een wat onpersoonlijke benadering. Zelfs partijen die er voor kiezen om hun online marketing uit te besteden kunnen bedrogen uitkomen omdat het ze alleen maar anonieme publicaties oplevert, vaak herkauwde stukken die niet opvallen en online dan ook weinig resultaat sorteren. Steeds meer gaat het om een persoonlijk geluid, een eigen gezicht. Dat heeft te maken met technologische verschuivingen maar het is ook een culturele toon van dit moment. Mensen snakken naar authentieke inhoud. Dat zult u dus samen met iemand moeten bereiken, dat is iets dat niemand voor u zal kunnen doen.

Samen de juiste toon vinden

Ik pleit er dan ook sterk voor om samen de juiste toon te vinden. Ik begeleid u en laat u graag zien hoe u daar kunt komen en welke middelen u kunt inzetten om sneller resultaat te bereiken. Toch ben ik uiteindelijk niet degene die alle inhoud voor u kan schrijven, want het zijn uw eigen inzichten waar u het internet mee kunt verrijken. Samen weet ik echter wel zeker dat we er uit kunnen komen. Ik heb al een aantal keren meegemaakt dat mensen hun eigen geluid vonden alleen maar door het er met mij over te hebben. Opeens hoorde ze het zichzelf uitspreken en ging er een lichtje branden. “Ah, dat is wat mij anders maakt” heb ik vaak in mensen hun ogen mogen zien.

Waar bestaat een bedrijfsanalyse uit?

Het klinkt misschien tot nu toe nog wat vaag, maar de handelingen die leiden tot een duidelijk beeld van uw eigen bedrijf zijn eigenlijk heel concreet.

  • Het begint bij uzelf. We beginnen met een interview, van ongeveer drie kwartier. Aan de hand van een aantal vooropgestelde vragen proberen we dan tot de kern te komen van uw bedrijf. Waarom bent u het begonnen? Waarom juist nu? Waarom juist dit bedrijf?
  • Vervolgens gaan we kijken naar de doelgroep. In het gesprek is deze natuurlijk al ter sprake gekomen, maar met uw eigen afbakening in de hand kunnen we ook naar deze doelgroep op zoek gaan. Wat beweegt die groep dan precies? Zitten ze vaker op hun telefoon of op een computer op het internet? Zitten ze veel op sociale media of juist niet? Wat kunnen we over ze te weten komen? Dat is uiteraard belangrijk om te weten.
  • Ten slotte kijken we ook nog naar de concurrenten. Is er veel of weinig concurrentie? Hoe zien de websites van concurrenten er uit? Wat doen ze verkeerd en hoe kunnen wij dat beter doen?

Het analyserapport

Het uiteindelijke resultaat is een gedegen analyserapport met al deze gegevens en uiteraard een helder advies over wat het beste te doen valt. Dit rapport is echter wel de laatste stap, waar ik merk dat mensen vaak door het proces al een veel duidelijker beeld hebben van wat ze willen bereiken. Het feit dat je het er over hebt dwingt je al om er gerichter over na te denken. In het rapport staat eigenlijk alleen nog maar de bevestiging van waar mensen tijdens het proces al achter zijn gekomen. En dat is ook goed. In het beste geval is het rapport een getuigschrift dat kan dienen als gids voor hoe de website er vervolgens uit moet komen te zien. Eigenlijk kan het echte bouwen van de website dan pas goed van start.