google-analytics

google-analytics

Met een goede basis en goede kanalen om uw promotie mee te realiseren zoals webfora, social media en e-mail marketing kunt u dan al goed zaken doen. Maar u wilt natuurlijk wel weten hoeveel mensen er precies op uw website komen. Dat is allemaal heel gemakkelijk bij te houden met tracking.

Wat is tracking?

De beste tool om mee te tracken is nog altijd Google Analytics. Als u een Gmail account hebt, dan heeft u ook toegang tot Google Analytics. U kunt Google Analytics aan uw website koppelen, bijvoorbeeld door middel van de Yoast Google Analytics plugin. Die zorgt er voor dat elke keer als er iemand op uw website komt, Google Analytics daarvan op de hoogte gesteld wordt. Zo kunt u in Google Analytics statistisch uw bezoekersaantallen goed in de gaten houden.

Waar komen ze vandaan?

Google Analytics laat niet alleen zien hoeveel mensen er op uw site komen, maar het houdt ook bij via welk kanaal ze bij u terecht zijn gekomen. Hebben ze geklikt op een berichtje dat u op Facebook had geplaatst? Dan is dat te zien, onder het Social kanaal in Google Analytics. Kwamen ze juist van een e-mailtje doorgeklikt? Dan staat dat er ook bij. U kunt bovendien zelf ook nog er voor zorgen dat u meer informatie krijgt over waar iemand vandaan komt door uw berichten uit te rusten met tags. Dat is misschien wat lastig in het begin, maar misschien wel de moeite waard. De URL Builder van Google maakt dit wat gemakkelijker voor u.

Waar hebben ze op gezocht?

Een van de mogelijke kanalen waarmee mensen binnen kunnen komen is uiteraard de zoekmachine. Het is goed mogelijk dat iemand u heeft gevonden door middel van een zoekterm. Maar om welke zoekterm gaat het dan? Dat kunt u achterhalen door middel van Google Webmaster Tools. Deze tool stelt u in staat zeer nauwlettend gegevens over uw website in te zien. Zo ontstaat er ook een lijst met de zoektermen waarmee mensen u hebben gevonden. Soms kunnen daar verrassende termen tussen staan die u op nieuwe ideëen kunnen brengen. Webmaster Tools kent overigens nog veel meer mogelijkheden en u kunt uw gehele website er goed mee analyseren.

Maandelijkse rapporten

Het is natuurlijk denkbaar dat u niet elke dag wilt inloggen op Google Analytics. Dat is geen probleem. U kunt in Google Analytics namelijk instellen dat u om de zoveel tijd een rapport wilt ontvangen, bijvoorbeeld wekelijks. U kunt dan de belangrijkste gegevens in dit rapport opnemen, zodat u elke week toch eventjes op de hoogte gehouden wordt van hoe vaak uw website bezocht wordt.