Nu staat alles op z’n plaats. We hebben de site, de WordPress motor loopt, het theme staat gereed en alle plugins om de functionaliteit compleet te maken hebben we ook al klaar staan. Dan is het natuurlijk tijd voor de inhoud. Wat gaat u precies op uw website zetten? Dat is een belangrijke keuze. U moet er voor zorgen dat u verschillende pagina’s aanmaakt die allemaal een product dat u aanbiedt beschrijven of op z’n minst een deel van uw producten behandelen. Deze pagina’s noemen we landingspagina’s.

Waarom landingspagina’s?

Het idee achter deze pagina’s is dat ze eigenlijk het centrale punt vormen voor alle informatie die u later nog over deze onderwerpen gaat schrijven. Stel u bent een bakker en u bakt taarten. Dan doet u er verstandig aan een aparte pagina over taarten bakken op te stellen. Met de Yoast SEO plugin kunt u nog eens extra controleren of u op een zoekterm als “taarten bakken” goed scoort met deze pagina. Zoekmachines zullen deze pagina dan op deze specifieke zoekterm goed waarderen.

Meer dan de som der delen

Als u nu verschillende pagina’s heeft, één over taarten bakken, één over koekjes bakken, etcetera, dan heeft u meer variatie in de termen waarop u gevonden wilt worden. Dit is uiteraard handig, want zo weet u dat mensen die naar verschillende diensten op zoek zijn die u aanbiedt u wel allemaal kunnen vinden. Maar er is nog meer voor te zeggen. Het levert allemaal apart meer activiteit en inhoud op, dat op zich weer gewaardeerd wordt door de zoekmachines. Door op een breed palet aan zoektermen vindbaar te zijn, neemt de algehele vindbaarheid van uw site ook weer toe.

Dat is niet alles

Het gaat zelfs nog verder dan dit. Stel nu dat u een paar pagina’s heeft geschreven waarop u verschillende producten promoot. Dat is mooi, maar het is jammer als u het daarbij laat. Uw website stokt dan, er komt niets nieuws meer bij. Het beste is dan om een blog te beginnen, waarin u steeds nieuwe artikelen schrijft. Maar waar kunt u dan over schrijven? Als u nu vijf tot tien landingspagina’s maakt, heeft u meteen ook vijf of tien thema’s waar u uit kunt kiezen om blogartikelen over te schrijven. In deze artikelen kunt u dan telkens ook weer naar de relevante landingspagina terugverwijzen. Zo houdt u uw website levend en voedt u ook weer de relevantie van de verschillende landingspagina’s.

Geef ze wat te doen

Nog een laatste tip waar u aan kunt denken als u de verschillende landingspagina’s opstelt: schrijf ze met een doel. U wilt uw bezoekers niet alleen maar de pagina laten zien, maar u wilt dat ze in actie komen. Mochten ze via een blogartikeltje op een landingspagina terecht zijn gekomen, dan is het mooi als u ze ook meteen uitnodigt om een product te kopen, contact op te nemen of zich in te schrijven voor een nieuwsbrief bijvoorbeeld. Met zo een call to action kunt u het beste nieuwe klanten binnenhalen door middel van uw website.

Video

In deze video wordt uitgelegd hoe de Keyword Planner van Google AdWords te gebruiken is. Deze tool kan helpen bij het kiezen van de beste termen om centraal te stellen op landingspagina’s.