hootsuite

hootsuite

Behalve forum marketing is uiteraard het gebruik maken van social media nog altijd een goede manier om uw website en dus ook uw diensten onder de aandacht te brengen. Als het even meezit gaat een bericht viral en krijgen veel mensen het te zien. Bovendien is veel activiteit op social media platforms ook weer goed voor de waardering van zoekmachines.

The big four

Er zijn inmiddels aardig wat social media platforms waarop u actief kunt zijn. De grote vier zijn op dit moment nog altijd Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+. Vooral de laatste twee worden nog wel eens vergeten, maar dit zijn ook uitstekende platforms om actief op te werven. Het zijn online platforms die het mogelijk maken om snel te communiceren.

De stroom

Vaak worden reacties in een stroom opgenomen die snel aan mensen voorbij trekt. Het is dus ook belangrijk om uw opmerkingen kort te formuleren. Met Twitter kan dat niet anders, omdat die een maximum hanteert van 140 karaktertekens per bericht. Maar ook voor de andere platforms is het geen gek idee om het wat kort te houden. Wilt u meer zeggen, neem dan uiteraard een link in het bericht op waar mensen meer te weten kunnen komen over een onderwerp. Gebruik uw berichtjes ook om bijvoorbeeld blogposts aan te kondigen. Gaat een blog post over de vraag “Hoe repareer ik mijn auto?,” stel dan ook die vraag in het bericht met een link naar het artikel dat hier antwoord op geeft. Dit is veel beter dan een tweet als “Weer een nieuw stukje, kom het lezen.” Dat zegt de lezer niets. Het gebruik van afbeeldingen om de betekenis van uw opmerking kracht bij te zetten is ook sterk aan te raden.

Actief zijn en blijven

U kunt natuurlijk communiceren wat u wilt, maar zonder al te veel volgers hebben uw meldingen ook niet al te veel zin. U moet er dus voor zorgen dat u wat publiek verzamelt. Vraag dus in uw eigen kring allereerst of mensen fan van u willen worden. U bent trouwens actief als bedrijf, niet als persoon. Realiseert u zich dat goed. U moet dus ook geen persoonlijke pagina aanmaken, maar een bedrijfspagina beginnen waar dat mogelijk is. Op Facebook moet u dan ook fans verzamelen in plaats van likes. Met dertig fans wordt het op Facebook pas interessant, daar moet u dus voor zorgen. U kunt beginnen met mensen die u kent, maar uiteraard moet u op uw eigen website ook de koppeling maken met uw Facebook pagina, zodat mensen u ook via die weg kunnen vinden.

Samenvoegen

Net als in het geval van de webfora is het een onbegonnen werk om elke dag alle social media platforms van updates te voorzien. U kunt niet de hele dag hier mee bezig zijn. Er zijn daarom ook platforms die veel van dit soort social media diensten kunnen samenvoegen. Een voorbeeld is HootSuite. Dit is een online tool die u kunt gebruiken om verschillende social media accounts tegelijkertijd van nieuwe inhoud te kunnen voorzien. Bovendien kunt u ook de activiteit op al uw verschillende accounts tegelijkertijd bijhouden. Dit scheelt u heel veel tijd en maakt alles veel overzichtelijker.