Nu we onze landingspagina’s allemaal op de juiste plek hebben staan, kunnen we gaan nadenken over een blog ter ondersteuning van alle aspecten van uw onderneming. De landingspagina’s zijn dan de kern waar u blogberichten omheen kunt bouwen. Dat moet u goed plannen.

Het nut van een blog

Waarom is een blog voor een bedrijf eigenlijk zo belangrijk? Er is al eerder opgemerkt dat een website die statisch is en maar uit een paar pagina’s bestaat die niet of nauwelijks veranderen snel door de zoekmachines met rust gelaten zullen worden. Er gebeurt niet veel, zal de indruk zijn, dus de site zal ook wel niet zo erg leven. Daar komt verandering in als u een blog bijhoudt. Dan komen er steeds nieuwe pagina’s bij en wekt uw site de indruk goed onderhouden te worden. Dat is echter niet alles. Blogberichten bieden u de mogelijkheid om uw vindbaarheid op specifieke zoektermen te vergroten en verder te gaan dan alleen goed vindbaar te zijn op maar een paar korte zoektermen. Dit hangt ook allemaal samen. Vindbaarheid op veel verschillende zoektermen die met elkaar samenhangen zorgt voor verbetering van de algehele vindbaarheid.

Long tail keywords

We hebben de voornaamste zoekwoorden al in kaart gebracht in het vorige hoofdstuk. Maar misschien zoekt niet iedereen op korte termen zoals “bakker amsterdam.” Sommige mensen zullen misschien zoeken op hele zinnen, zoals “Hoe bak ik een taart?”. Als u een artikel schrijft dat hierover gaat, is de kans groot dat u goed gevonden wordt als dat artikel ook goed op die zoekterm is gericht. Als u dit vervolgens in verband zou brengen met uw landingspagina voor “taartenbakker amsterdam” kunt u al heel wat zoekopdrachten afvangen. Door goed bepaalde longtail keywords in kaart te brengen die met de short keywords te maken hebben kunt u zo al aardig wat onderwerpen verzamelen om korte blogberichten over te schrijven.

Plan het van tevoren

Omdat u dus eigenlijk al veel richting hebt voor waarover u kunt schrijven valt het ook aan te bevelen om al een agenda in te plannen met blogberichten. Zoek bij al uw centrale zoektermen goede afgeleide termen en maak een lijst van onderwerpen waar u over wilt schrijven. Het is ook een goed idee om al flink vooruit te schrijven en alle stukken in te plannen om dagen die nog moeten komen. Dit schedulen is een mogelijkheid in WordPress. U kunt zo ook een gevoel krijgen voor de frequentie waarmee u wilt bloggen. Één artikel per week wordt vaak als het absolute minimum gezien, maar als u uw lezers overspoelt met meer dan vijf artikelen per week bestaat de kans dat mensen afhaken. Een gemiddelde van drie blogposts per week is aan te raden.