handboek-seo

Boekbespreking: Handboek SEO

Veel mensen weten nog steeds niet goed wat SEO is. Misschien zijn ze er inmiddels achter dat het search engine optimization betekent, maar dat zegt ze nog niet echt veel. Het is in wezen ook moeilijk te vatten is, waar het eigenlijk een denkwijze is die op alles wat je met je website doet kan worden toegepast. Het boek Handboek SEO kan deze zienswijze goed vatten en uitleggen hoe je het op alle aspecten van je website kunt doorvoeren.

Je doet het voor Google

Het komt erop neer dat je als je een website bouwt, niet alleen maar plat informatie geeft, maar ook alles zo inricht dat het iets is waar mensen die je vinden met Google ook gelukkig van worden. De woorden waar ze mee zoeken komen ze weer op jouw pagina tegen, je pagina is gebruiksvriendelijk, etc. Het is in wezen het vegen van de trap van je achterdeur: mensen komen binnen via Google en dus niet meteen op jouw homepage. Daar moet je dus rekening mee houden en ook die mensen die zo binnenkomen moeten zich meteen goed thuis voelen. Bovendien moet je er voor zorgen dat je ook door Google opgemerkt en gewaardeerd wordt, zeker op onderwerpen die jij belangrijk vindt.

Dit wordt allemaal in het begin van het boek uitgelegd. Dat is belangrijk, want zonder een goed idee van deze hele zienswijze is het ook moeilijk om praktische aanpassingen door te voeren. Er wordt ook nog kort uitgelegd hoe Google eigenlijk werkt en hoe het – zeer globaal uiteraard – tot zijn waarderingen van content op het web komt. Allemaal goed om te weten, omdat je dan ook gerichter te werk kunt gaan.

SEO heeft te maken met alles

Als je eenmaal weet waar je wat betreft SEO op moet letten, kun je stappen gaan zetten met betrekking tot je eigen site. Hoe je dat het beste kunt doen behandelt het boek goed stap voor stap. Er wordt nagedacht over hoe je erachter kunt komen welke termen die voor jou interessant zijn veel gezocht worden in Google. Als je daar een goed beeld van hebt kun je ook juist naar die termen toe gaan schrijven. Er wordt ook ingezoomed: Eerst wordt nagedacht over de beste structuur van je site en hoe je die het beste kunt inrichten opdat zoekmachines hem zullen waarderen. Daarna pas wordt er gekeken naar de details: hoe schrijf je het beste een pagina of blogbericht? Aan welke eisen moet de structuur van zo een pagina of bericht voldoen?

Het gaat ook nog in op de technische kant: HTML, CSS en JavaScript. Hoe kun je die het beste gebruiken en waar moet je voor oppassen? Het staat overigens ook stil bij de samenhang van de drie, waar het altijd goed is om de structuur (HTML), opmaak (CSS) en functionaliteit (JavaScript) goed van elkaar te scheiden. Dat is goed voor de sitemaster, maar ook voor Google: zoekmachines houden van een site waar die sferen goed en netjes gescheiden zijn.

Tools, tips en tricks

Het hele boek gaat in op nog veel meer. Er wordt ook stilgestaan bij linkbuilding, tracking met behulp van webanalytics. Het gevaar van het boek is dat het lijkt alsof je op zoveel moet letten als je je SEO goed op orde wilt hebben. En de waarheid is: dat is ook zo! Het is een hoop waar je op moet letten, en soms kun je wat verdwaald raken in het oerwoud van web building. Toch, als je de hoofdfilosofie maar doorgrondt, over hoe Google pagina’s waardeert, dan wordt het al een stuk logischer dat alle componenten van web bouw daar ook mee te maken hebben. Het boek weet dit zo goed te presenteren als mogelijk is.

Toch, je ontkomt er nooit aan: soms lijkt het eventjes teveel. Je hoeft ook niet alles in één keer te begrijpen, steeds kleine stapjes daar kom je uiteindelijk zeer ver mee. Het is misschien ook niet een boek dat je in een keer even leest en daarna weer vergeet. Je moet aanpassingen aan je site en online presence verrichten met dit boek telkens op schoot, met steeds kleine stapjes.