blog-chain

Hoe zijn we door blogs anders gaan schrijven?

Een oude vraag die onbeantwoord moet blijven maar toch altijd weer leuk is om te stellen: Bepaalt het formaat van een medium de inhoud of bepaalt de auteur dat? In het internet tijdperk zijn daar natuurlijk weer nieuwe antwoorden op te vinden.

De blogdwangbuis

Het is inmiddels ondenkbaar dat een serieuze publicist geen blog heeft. Maar dat blog kent inmiddels een aantal regels. De afmetingen van het scherm, de manier waarop mensen zich op het internet gedragen, de velden die in te vullen zijn in Content Management Systems, de html tags die een blogger tot zijn beschikking heeft, het zijn allemaal factoren die een bepaald formaat suggereren. Blogposts zijn meestal kort, bestaan uit een titel, een korte beschrijving van twee regels, en daarna twee tot drie alineas, ieder bestaande uit tussen de vijf tot zeven regels met een subkopje er boven.

Allemaal hetzelfde

Dit is een formaat waar je als blogger haast niet omheen kunt. Daar komt dan ook nog eens de SEO bij, het optimaal inrichten van je stukje zodat je door de zoekmachines op bepaalde zoektermen gevonden wordt. De wetten van SEO worden steeds strenger en het legt beperkingen op aan het stuk dat je schrijft. Het kan je in een bepaalde richting dwingen. Het kan verloren gaan aan inhoud. Zo is een stuk vaak ideaal gesproken zo’n 400 woorden. Dat kunnen sommige auteurs als een beperking ervaren.

Moet het dan echt?

Kun je dan alleen maar stukken publiceren op het internet als je je naar deze voorschriften schikt? Natuurlijk niet. Er zijn natuurlijk genoeg bloggers die zich er allemaal lekker niks van aantrekken. Ze krijgen alleen niet zo veel aandacht. Dat kan ze misschien ook wel helemaal niks schelen en dat is natuurlijk prima. Het zorgt er wel voor dat de succesvolle blogger nu wel van een type schrijver is dat goed overweg kan met dit formaat. Kort, gestructureerd, praktisch, niet eromheen draaien, dat is een stijl die nu beloond wordt. Slecht nieuws dus helaas voor de oeverloze tobbers met ambitie.